مزایای اتاق فرار

اگر به دنبال انجام یک بازی گروهی هستید و بین بازی‌های مختلف تیمی، سردرگم شده‌اید، به شما بازی اتاق فرار (Escape Room)  را پیشنهاد می‌دهیم. این بازی‌ در تمام دنیا با استقبال بسیار زیادی مواجه شده است و نه تنها به سلامتی جسم، با افزایش تحرک، کمک می‌کنند، بلکه ذهن را نیز به چالش کشیده و منجر به تقویت مغز می‌شوند. به عبارت دیگر، مزایای اتاق‌های فرار، جسمی، روحی و فکری بوده و در بسیاری از بازی‌های گروهی دست یافتن به آن‌ها ممکن نیست.  خیلی از شرکت‌ها، کسب‌وکارها تبم‌های استارتاپی و … برای سرگرمی اعضای تیم، از بازی اتاق فرار استفاده می‌کنند. این بازی‌ها نه تنها باعث فراغت از کار و باز شدن فضای ذهن برای کارمندان و اعضای تیم‌ها می‌شود، بلکه به افزایش روحیه کار تیمی، همکاری، افزایش اعتماد به یکدیگر، ایجاد صمیمیت و افزایش خلاقیت هم کمک می‌کند. این بازی متناسب با سناریویی که دارد برای سنین مختلف قابل اجراست و حتی پدر و مادرها هم می‌توانند برای افزایش خلاقیت، روحیه کار تیمی و افزایش فعالیت ذهنی و بدنی فرزندانشان، آن‌ها را به انجام این بازی دعوت کنند. التبه لازم به ذکر است که والدین باید سناریو بازی را از ژانر مناسب سن کودکان انتخاب کنند. در ادامه به مزایای انجام بازی اتاق فرار نسبت به سایر بازی‌های گروهی می‌پردازیم.

آشنایی با اتاق فرار راز و رزرو آنلاین

مهم‌ترین مزیت؛ تحریک حواس پنج‌گانه

در بازی اتاق فرار، معماهایی مطرح می‌شود که باید به تمام شرایط موجود در محیط، توجه شود. این کار نه تنها ذهن را به چالش می‌کشد، بلکه حواسی مثل بینایی، شنوایی و حس لامسه هم باید به درستی مورد استفاده قرار گیرند تا به جواب صحیح دست پیدا کنیم. مهم‌ترین مزیت اتاق‌های فرار نسبت به سایر بازی‌های رایج و محبوب تیمی، ایجاد ارتباط قوی بین تمام حواس برای یافتن سرنخ‌ها و تبدیل آن سرنخ‌ها به پاسخ معما و دست یافتن به رمز عبور است. بدون شک به این مزیت به راحتی در سایر بازی‌ها وجود ندارد.

آشنایی با اتاق فرار تنهایی و رزرو آنلاین

افزایش روحیه کار تیمی و تقسیم کار

اغلب افراد موفق، در محل کار و زندگی شخصی خود، تک‌روی نمی‌کنند. آن‌ها به شدت به کار تیمی علاقه دارند و این موضوع را نقطه قوت خود می‌دانند. یکی از معروف‌ترین نقدهایی که به ما ایرانی‌ها می‌شود، ضعف در کار تیمی است. در صورتی که با استفاده از کار تیمی، کار سریع‌تر، دقیق‌تر و با کیفیت‌تر پیش می‌رود. از دیگر مزیت‌های اتاق فرار می‌شود به تقویت روحیه کار گروهی و تیمی اشاره کرد. در این نوع بازی‌ها موفقیت یک تیم، در گرو همکاری تمام اعضای تیم است و اگر کسی همکاری نکند یا تصمیم به تک‌روی بگیرد، تمام زحمات سایر اعضای تیم، نقش بر آب می‌شود.

 team-work-in-escaperoom

پیدا کردن سرنخ‌ها، کنار هم قرار دادن نکات و حدس زدن رمز، از کارهایی است که تک تک افراد تیم باید انجام دهند و این اقدامات از مهم‌ترین گام‌ها است که تیم را به موفقیت در بازی می‌رساند. بنابراین، پیروزی در اتاق فرار، تنها با کار گروهی امکان‌پذیر خواهد بود.

آشنایی با اتاق فرار نفوذ و رزرو آنلاین

افزایش قدرت تصمیم‌گیری؛ در لحظه تصمیم بگیرید.

انجام بازی اتاق فرار به افزایش قدرت شما در تصمیم‌گیری آنی کمک می‌کند. اما چطور انجام یک بازی‌ می‌تواند روی افزایش توان تصمیم‌گیری موثر باشد؟ ما انسان‌ها در شرایط مختلف زندگی نیاز به تصمیم‌گیری‌های مهمی در لحظه داریم که در بسیاری از موارد به دلیل نداشتن توانایی کنترل استرس و همچنین نداشتن دقت موفق به گرفتن تصمیم درست نمی‌شویم. با قرار گرفتن در محیط‌های پر از تنش، استرس و ترس در بازی اتاق فرار، ذهن به مرور تصمیم‌گیری را تمرین می‌کند و یاد می‌گیرد که چطور در شرایطی که استرس زیادی را تحمل می‌کند، تصمیم‌گیری درستی داشته باشد. به عبارت دیگر، یکی از مزایای اتاق‌های فرار این است که یاد بگیرید چطور در شرایط سخت تمرکز خود را حفظ کنید و در انتها، بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

کنترل ترس، از مزایای بازی اتاق فرار

حتما شما هم ضرب‌المثل معروف را شنیده‌اید که می‌گوید “ترس برادر مرگ است!” اغلب افراد موفق در زندگی شخصی یا کاری خودشان، با مهارت بالایی بر ترس غلبه می‌کنند. همین مهارت است که به آن‌ها کمک می‌کند تا در نهایت به موفقیت‌های بزرگی دست پیدا کنند. افرادی که ترس زیادی را در زندگی تجربه می‌کنند و قدرت کنترل و غلبه بر آن ترس را ندارند، نمی‌توانند ذهن خود را برای حل مسائل و تصمیم‌گیری درست متمرکز کنند. چون اغلب این افراد، ذهن خود را برای کنترل این شرایط تمرین نداده‌اند. به همین دلیل تصمیم‌گیری‌های اشتباه آن‌ها به شکست منتهی می‌شود. یکی از مزایای بازی اتاق فرار به دلیل نوع شرایط و جو موجود در این بازی، غلبه بر ترس است. در این بازی‌ها شما یاد می‌گیرید که به جای ترس بهتر است بر روی روش‌های فرار از این مرحله تمرکز داشته باشید و با این شرایط ذهنتان قطعا قدرت بیشتری برای حل معماها خواهد داشت.

آشنایی با اتاق فرار دخت و رزرو آنلاین

افزایش تمرکز ذهن؛ راحت‌تر متمرکز شوید.

اگر تجربه بازی کردن در اتاق فرار را داشته باشید، قطعا تجربه کردید که در این بازی حتما باید بتوانید بر اساس سرنخ‌های موجود در اتاق‌ فرار را جستجو کرده‌اید، در نهایت رمز معما را حدس زده و رمز را برای رهایی به دست آورید.

مزایای اتاق فرار

به عبارت دیگر، شما در این قبیل بازی‌ها باید بتوانید معماهای مختلفی را با ذهن آماده و متمرکز حل کنید که در بسیاری از مواقع به ظاهر سخت و در باطن بسیار آسان هستند. نداشتن تمرکز باعث می‌شود این معماها اغلب بازیکنان سخت و پیچیده نگاه کنند، اما در واقعیت چنین نیست!

افزایش دقت، توجه به جزئیات

شاید برایتان جالب باشد که از دیگر مزایای جالب اتاق فرار، کمک این بازی به افراد برای افزایش دقت آن‌ها به جزئیات و مسائل پیرامونشان است. در بازی اتاق فرار سرنخ‌هایی قرار دارد که در جاهای مختلف اتاق و با شرایط متفاوت جای‌گذاری می‌شوند که تنها با دقت و توجه زیاد و همچنین نگذشتن از جزئیات و نکات ریز و کوچک می‌توان آن‌ها را کشف کرد و به جواب نهایی رسید. افرادی که ریزبین و نکته‌سنج هستند، در زندگی و کار بر اساس واقعیت‌ها تصمیم‌گیری‌های درست‌تری را انجام می‌دهند.

آشنایی با اسکیپ روتین حیران و رزرو وقت آنلاین

افزایش مهارت‌های ارتباطی

برای این‌ که کار گروهی به نتیجه مطلوبی برسد، باید تمام افراد تیم بتوانند با تمام هم تیمی‌های خود به خوبی ارتباط برقرار کنند و با هم‌فکری هم در نهایت نتیجه مطلوب را بدست آورند. افرادی که مهارت ارتباطی نسبتا ضعیفی دارند، با چند مرتبه شرکت در بازی اتاق فرار به مرور در عمل انجام شده قرار گرفته و خود به خود یاد می‌گیرند که چطور با بقیه افراد همکاری و مشورت کنند. در واقع این افراد هم ذهن خود را در موقعیت قرار می‌دهند و با این کار ذهنشان را تمرین می‌دهند و مهارت های ارتباطی خود را بهبود می‌دهند.

بهبود مهارت مدیریت زمان

هر شغلی داشته باشید یا حتی اگر دانش‌آموز و یا دانشجو باشید، عدم توانایی در مدیریت زمان باعث می‌شود تا نتوانید فعالیت‌های خود را به طور منظم انجام دهید و همچنین نمی‌توانید با فعالیت درست در زمان خاص به نتیجه مطلوب برسید. سناریوهای طراحی شده برای اتاق‌های فرار غالبا در یک ساعت به پایان می‌رسند. شما و هم تیمی‌هایتان باید در این مدت بتوانید مراحل مختلف بازی را طی کنید و رمز پایان بازی را به دست آورید. در نتیجه باید بتوانید سرعت عمل خود را متناسب با زمانی که در اختیار دارید تنظیم کنید که برای این کار به مهارت مدیریت زمان نیاز دارید.

تقویت قدرت حل مساله

بر اساس نتایج علمی کاملا به اثبات رسیده است که هر چه از ذهن بیشتر استفاده کنید و معماهای سخت‌تری را با آن حل کنید و اصطلاح آن را به چالش بکشید، ظرفیت آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد. همانطور که قبلا هم گفتیم، ذهن باید در موقعیتی خاص قرار بگیرد تا مهارت خاصی را یاد بگیرد. هرچه مساله‌های مختلفی را حل کنیم، توان حل مسالمون هم بیشتر می‌شود.

این دلایلی که مطرح شد، مزایای بازی اتاق فرار، نسبت به سایر بازی‌های تیمی و گروهی است. قطعا این بازی اشتراکات زیادی با بسیاری از بازی‌های سنتی ما ایرانی‌ها دارد اما خیلی از آن‌‌ها به این مقدار چالش‌برانگیز و در دسترس نیستند. به همین دلیل هم هست که بسیاری از مدیران برای افزایش بهره‌وری تیم‌هایشان، اتاق فرار را برای سرگرمی اعضای تیمشان انتخاب می‌کنند.

برای رزرو اتاق فرار در مجموعه اسکیپ رومیست واقع در تهرانپارس به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.