دسته بندی نشده

معرفی فیلم‌های سینمایی با ژانر اتاق فرار

فیلم‌های سینمایی ژانر اتاق فرار

فیلم‌های سینمایی با ژانر اتاق فرار با ترکیبی از عناصر بازی و ژانر ترسناک ساخته می‌شوند. در معمولی‌ترین حالت یک فیلم اتاق فرار درباره گروهی از افراد است که در یک اتاق یا ساختمان قفل شده، قرار گرفته‌اند و برای آزادی از آن اتاق یا ساختمان باید معما‌هایی را حل نمایند. اکثر فیلم‌های اتاق فرار با اضافه کردن محدودیت‌های زمانی، تله‌ها و مجازات اعدام برای شکست، تنش را افزایش می‌دهند.

محبوبیت بیش از اندازه بازی‌های ویدئویی اتاق فرار منجر به توسعه جاذبه‌های واقعی اتاق فرار شد. اولین بازی اتاق فرار تحت عنوان “بازی فرار واقعی” در سال 2007 در ژاپن افتتاح گشت. اما با افتتاح اولین مرکز بازی فرار در ایالات متحده در سال 2012، محبوبیت آن در سراسر جهان افزایش یافت.

فیلم‌های اتاق فرار

افزایش محبوبیت اتاق‌های فرار راهی برای ورود آن‌ها به دنیای سینما شد. فیلم‌های اتاق فرار با تکیه بر موفقیت‌های معتبری مانند: Cube (1997) و Saw (2004) و افزایش چشمگیر مخاطرات اتاق‌های فرار واقعی و اغلب اضافه کردن رمز و راز و درگیری‌های بین ‌فردی، به سمت ژانر‌های ترسناک و هیجان‌انگیز گرایش پیدا کردند. امروز ما در این مطلب از اسکیپ رومیست تصمیم داریم برخی از بهترین فیلم‌های سینمایی با ژانر اتاق فرار را به شما عزیزان معرفی کنیم. همراه ما باشید!

Cube (1997)

Cube (1997)

Cube (1997) یک فیلم علمی تخیلی مستقل و فوق‌العاده است که به ‌عنوان پیش‌روی اولیه فیلم‌های اتاق فرار در دهه‌های بعدی عمل می‌کند. در Cube پنج غریبه در یک اتاق مکعبی شکل از خواب بیدار می‌شوند و هیچ خاطره‌ای از نحوه رسیدن به آنجا ندارند. آن‌ها همانطور که از در‌های اتاق عبور می‌کنند، به سرعت متوجه می‌شوند که در نوعی پیچ و خم گیر افتاده‌اند که همه اتاق‌ها تقریبا یکسان هستند.

تنها تفاوت اتاق‌ها در رنگ آن‌ها است، علاوه بر آن برخی از اتاق‌ها تله‌های مرگبار دارند. Cube ممکن است در همان ابتدا شبیه یک اتاق فرار سنتی نباشد؛ چرا که تله‌ها مانند پازل ارائه نمی‌شوند، اما به مرور پازل‌ها وارد بازی شده و گروه متوجه می‌شود که رمزگشایی یک سری اعداد در هر اتاق ممکن است کلید فرار آن‌ها باشد.

Cube2 Hypercube (2002)

Cube2 Hypercube (2002) تلاش می‌کند تا با پیش ‌فرض‌هایی که در اولین فیلم این مجموعه ایجاد شد، بزرگ‌تر و بیش از حد پیش برود. گروه جدیدی از غریبه‌ها خود را در مجموعه‌ای از اتاق‌های مکعبی شکل گرفتار می‌یابند که‌ امید چندانی به فرار ندارند.

این بار اتاق‌ها روشن‌تر و براق‌تر و تله‌ها بر روی جلوه‌های ویژه سنگینی طراحی شده‌اند تا سناریو‌های واقعی را خلق کنند. البته که این فیلم به اندازه مکعب 1997 سرگرم ‌کننده نیست، اما همچنان به شکلی جذابی هیجان انگیز است. در این فیلم تأکید کمتری بر حل معما در Hypercube وجود دارد؛ چرا که زمان بیشتری برای اسیران صرف می‌شود تا آنچه را که تجربه می‌کنند درک نمایند.

Saw (2004)

دو مرد با بازی کری الوز و نویسنده کتاب لی وانل، خود را در اتاقی محبوس می‌بینند. هر کدام از این مردان به یک لوله زنجیر شده‌اند و بدنی به صورت رو به پایین در حوضچه‌ای از خون بین آن‌ها وجود دارد. در طول فیلم، این دو مرد سرنخ‌هایی را در مورد علت اسارت و نحوه ارتباط آن‌ها با یکدیگر کشف می‌کنند.

فیلم سینمایی اتاق فرار Saw (2004)

میزان قابل توجهی از حل معما در Saw وجود دارد؛ چرا که دو مرد موارد و سرنخ‌هایی که در اتاقشان پنهان شده است را کشف می‌کنند، اگرچه ‌امید آن‌ها برای فرار بیشتر به بازی‌های فریب کاری و در نهایت فداکاری بستگی خواهد داشت.

Saw II (2005)

Saw II (2005) یکی از فیلم‌های سینمایی با ژانر اتاق فرار و از سری Saw است که به درستی در زیرژانر اتاق فرار قرار می‌گیرد. این فیلم دو رشته داستانی را دنبال می‌کند که در نهایت به هم می‌رسند. نیمی از فیلم جیگساو (توبین بل) را نشان می‌دهد که توسط یک کارآگاه پلیس (دانی والبرگ) بازداشت و بازجویی می‌شود. نیمه دیگر فیلم روی گروهی از افراد حبس شده در خانه‌ای پر از تله‌ها و معما‌ها تمرکز دارد.

فیلم سینمایی ژانر اتاق فرارSaw II (2005)

در حالی که بسیاری از تله‌های سری Saw نسبتا مقدماتی هستند و در مورد کار‌هایی که برای فرار باید انجام شود تمرکز دارند. تله‌های موجود در Saw II بخشی از یک پازل بزرگ‌تر هستند که باید حل شوند. Saw II کیفیت فیلم اول را برآورده نمی‌کند، اما چند دقیقه پایانی Saw II به اندازه کافی پیچش‌های عالی را ارائه می‌دهد تا کل فیلم ارزشمند شود.

Fermat’s Room (2007)

Fermat’s Room (2007) یک فیلم اسپانیایی است که یک اتاق فرار فزاینده کلاستروفوبیک را به تصویر می‌کشد. از چهار ریاضیدان برجسته دعوت می‌شود تا در گردهمایی برای حل یک معمای بزرگ ریاضی شرکت کنند. پس از رسیدن به یک مکان خلوت، گروه متوجه می‌شوند که در یک اتاق قفل شده قرار گرفته‌اند و با یک سری مشکلات روبرو می‌شوند.

فیلم سینمایی ژانر اتاق فرار Fermat’s Room (2007)

ریاضیدانان باید آن‌ معماها را حل کنند و اگر نتوانند آن‌ها را در یک محدوده زمانی معین حل نمایند، دیوار‌های اتاق به تدریج روی آن‌ها بسته می‌شود تا زمانی که به طور کامل خرد شوند. اسیر‌ها در حالی که مشغول حل معما‌های ریاضی هستند، باید معمای آنچه آن‌ها را به یکدیگر متصل می‌کند و چگونه می‌توانند فرار کنند را نیز حل نمایند.

Breathing Room (2008)

Breathing Room (2008) یک تریلر کم‌ هزینه است که برای ساخت آن از فیلم‌های قبل از آن الهام می‌گیرند. در Breathing Room مانند Cube (1997) موضوع درباره گروهی از غریبه‌ها است که در اتاقی از خواب بیدار می‌شوند و سعی می‌کنند سرنخ‌هایی را برای یافتن مسیر فرار و خروج جمع‌آوری نمایند.

Breathing Room شباهتی با Saw (2004) نیز دارد که ارتباط آن مربوط به یک انگیزه احتمالی برای دستگیری گروه مربوط به اعمال خلاف گذشته می‌شود. علاوه بر این‌ها Breathing Room به بتل رویال (2000) نیز شبیه است؛ چرا که همه مجبور به پوشیدن یقه مرگبار هستند و تنها فرد نهایی که زنده می‌ماند اجازه فرار دارد.

Breathing Room ممکن است چیز زیادی به اتاق فرار، بازی بقا یا زیرژانر‌های نبرد رویال اضافه نکند، اما همچنان یک فیلم سرگرم‌ کننده برای طرفداران این نوع فیلم‌ها به شمار می‌رود.

Exam (2009)

Exam (2009) فیلم دیگری است که به نظر می‌رسد پیشروی مستقیمی برای تبدیل شدن به زیرژانر اتاق فرار دارد. در این فیلم سینمایی با ژانر اتاق فرار هشت نفر برای امتحان سنجش استخدامی در اتاقی قرار می‌گیرند که به آن‌ها می‌گویند فقط یک سؤال وجود دارد و به هر یک از آن‌ها یک برگه با یک شماره و سه قانون داده می‌شود.

فیلم سینمایی اتاق فرار Exam (2009)

قوانین مربوطه شامل ممنوعیت صحبت با نگهبان مسلح در درب خانه، به هم نریختن کاغذ‌های خود و محرومیت برای کسانی که اتاق را ترک می‌کنند، می‌گردد. محدودیت زمانی ۸۰ دقیقه‌ای نیز در این فیلم وجود دارد.

در این فیلم تنش‌ها به اوج خطرناک بودن خود می‌رسند؛ زیرا نامزد‌ها سعی می‌کنند بفهمند که قرار است به چه سؤالی پاسخ دهند. امتحان ممکن است دقیقا با فرمت اتاق فرار مطابقت نداشته باشد و آن‌ها می‌توانند هر زمانی که بخواهند آنجا را ترک نمایند. با این حال حل معما، استدلال و پویایی گروه باعث می‌شود که آن را مانند یک فیلم اتاق فرار احساس کنند.

Escape Room (2017)

در سال (2017) جاذبه‌های اتاق فرار در ایالات متحده تبدیل به یک تجارت بزرگ شد و فیلم سازان مستقل می‌خواستند در این زمینه پیشرفت زیادی داشته باشند؛ از همین رو دو فیلم با عنوان نسبتا غیراصولی Escape Room در سال (2017) منتشر کردند.

اولین مورد از دو فیلم Skeet Ulrich از شهرت (Scream) به عنوان میزبان اتاق فرار است که از جعبه‌ای ترسناک با گذشته شیطانی به عنوان یک وسیله جدید برای ترساندن مهمانانش استفاده می‌کند.

بازیگری که ماسک کرباسی به تن دارد نیز در اتاق قرار داده شده است تا فضایی به سبک خانه جن‌ زده به فیلم اضافه کند، اما هنگامی که اتاق فرار شروع می‌شود، بازیگر ظاهرا توسط جعبه تسخیر می‌شود و در واقع سعی می‌کند تا افراد را بکشد.

با توجه به اینکه بیشتر فیلم در یک اتاق یک نفره می‌گذرد، اتاق فرار برای طرفداران ترس و انزوا که خواهان برخی از هیجانات سبک هستند، مناسب خواهد بود.

Escape Room (2017)

دومین فیلم سینمایی با ژانر اتاق فرار در سال (2017) با عنوان اتاق فرار رویکردی پایه‌دارتر از فیلم Skeet Ulrich به همین نام تعلق دارد. این فیلم درباره گروهی از دوستان است که برای جشن تولد تایلر (ایوان ویلئامز) به یک اتاق فرار گران قیمت و اختصاصی ‌می‌روند.

بسیاری از دوستان راز‌هایی دارند که از یکدیگر پنهان می‌کنند، و این مورد به افزایش تنش در زمانی که به ناچار متوجه می‌شوند بازی‌های اتاق فرار کشنده هستند، کمک می‌کند. این فیلم به درستی از برخی جنبه‌ها با سری Saw مقایسه شده است، اما استفاده مداوم از پازل، آن را محکم در زیرژانر اتاق فرار قرار می‌دهد.

Jigsaw (2017)

Jigsaw (2017) تلاشی برای احیای فرنچایز Saw بود که به کمک آن سعی داشتند رشته‌های داستانی را پیچیده‌تر کنند. Jigsaw هشتمین فیلم از این فرنچایز چیز زیادی به فرمول Saw اضافه نمی‌کند، اما همچنان یک فیلم مناسب برای طرفداران این مجموعه به شمار می‌رود. تقریبا مانند هر فیلم در این فرنچایز، Jigsaw بین افرادی که تله‌ها را کشف می‌کنند، تمرکز دارد. افراد در این فیلم برای یافتن سرنخ‌ها تلاش کرده و مسئولیت‌ها را برای توقف بازی‌های آن تقسیم کرده‌اند.

فیلم اتاق فرار Jigsaw (2017)

گروهی از افراد باید با هم همکاری کنند تا یک سری معمای مرگبار را در اتاق‌های متوالی حل کنند. ابن فیلم به طور کلی فضای اتاق فرار قوی دارد. در پایان هم پیچ‌هایی وجود دارند که برخی از آن‌ها جالب و برخی از آن‌ها ناعادلانه هستند.

Escape from Marwin (2018)

در Escape from Marwin (2018) که از سری فیلم‌های ترسناک با ژانر اتاق فرار است به پنج زندانی محکوم به اعدام فرصتی داده می‌شود تا آزادی خود را به دست آورند. آن‌ها در یک عمارت (به نام عمارت ماروین) حبس شده و به آن محدودیت زمانی ۴۰ ساعتی داده می‌شود. هر کسی که راهی برای خروج پیدا نماید می‌تواند زندگی کند، اما هر کسی که پس از انقضای محدودیت زمانی در عمارت باقی بماند، کشته خواهد شد.

No Escape Room (2018)

No Escape Room (2018) یک فیلم سینمایی با ژانر اتاق فرار و بسیار سرگرم ‌کننده با پیچ و تاب ماوراء طبیعی است. مایکل دختر نوجوانش را به یک جاذبه اتاق فرار می‌برد. چیزی که باید بعد از ظهری آرام و هیجان‌انگیز باشد به یک مصیبت وحشتناک تبدیل می‌گردد؛ چرا مایکل و کارن، همراه با سایر افرادی که در اتاق فرار حضور دارند با حضوری مرموز روبرو می‌شوند تا آن‌ها را بکشند.

همه باید قبل از این که قربانی شوند برای حل معمای اتاق فرار با یکدیگر همکاری کنند. ممکن است برخی از بینندگان با دیدن فیلم گمراه و سردرگم شوند؛ چرا که واقعیتNo Escape Room پیچیدگی‌های عجیبی دارد، اما پایان آن به خوبی کارگردانی شده و مطمئنا موضوع منحصر به فرد در این ژانر خواهد بود.

Escape Room (2019)

Escape Room (2019) در حالی منتشر شد که روند جاذبه‌های واقعی اتاق فرار در حال رسیدن به اوج خود بود. یک بیننده بدبین ممکن است فکر کند که این فیلم چندان جذاب نیست، اما حتی اگر هم شروع فیلم بدین گونه باشد همچنان اتاق فرار برای بیننده یک فیلم سرگرم ‌کننده با درام زیبا و اتاق‌های پازل جذاب خواهد بود.

در این فیلم شش نفر برای یک سرگرمی بی‌خطر و به منظور برنده شدن پول جمع می‌شوند، اما مجبورند در یک سری اتاق‌های فرار که در آن شکست به معنای مرگ است، حرکت کنند. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های فیلم، بازیگران آن هستند که هر یک از آنان در برخی از سناریو‌های مضحک بازی بسیار خوبی ارائه می‌دهند.

اتاق‌ها همگی متمایز و به یاد ماندنی بوده و پازل‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به بینندگان اجازه می‌دهد تا در کنار شخصیت‌ها بازی کرده و در تلاش برای یافتن راه حل باشند.

Play or Die (2019)

Play or Die (2019) به دنبال لوکاس، مردی مشکل‌دار است که در حل معما‌ها و مشکلات منطقی مهارت دارد. با شروع فیلم، لوکاس با اکراه به کلویی کمک می‌کند تا مجموعه جدیدی از پازل‌ها را حل نماید که هر دوی آن‌ها را به قسمت پایانی یک بازی به نام پارانویا می‌برد.

فیلم سینمایی اتاق فرار Play or Die (2019)

لوکاس و کلویی با چهار فینالیست دیگر در یک عمارت دور افتاده همراه می‌شوند، آن‌ها در یک مکان مبحوس شده و در آن محیط از یکدیگر جدا خواهند شد. پس از آن باید با حل معما‌ها و پازل‌ها از آن اتاق، فرار کرده و به یک جایزه نقدی بزرگ دست یابند. نکته مهمی که در رابطه با این فیلم وجود دارد این است که پازل‌ها کشنده هستند. ضمن اینکه یک قاتل در راهرو‌های عمارت وجود دارد.

همانطور که Play or Die ادامه می‌یابد، پازل‌ها جای خود را به چیزی شبیه به فیلم Saw می‌دهند و فینال بیشتر از آن که پاسخ دهنده باشد سؤالاتی را ایجاد می‌کند. با این وجود، Play or Die یک ورودی خوب در زیرژانر اتاق فرار با چند تله جالب است.

Follow Me (2020)

Follow Me که با نام No Escape نیز شناخته می‌شود، فیلمی عالی با پایان خوب به شمار می‌آید. کول (کیگان آلن) یک اینفلوئنسر رسانه‌های اجتماعی است که برای یافتن تجربیات جدید و هیجان ‌انگیز به دنیا سفر می‌کند. آخرین سفر کول، او را به یک تجربه اتاق فرار بسیار منحصر به فرد در مسکو می‌برد.

البته این تجربه کشنده است و کول برای نجات دوستانش از تله‌های پیچیده، مجبور به حل پازل می‌شود. دنباله فیلم نیز ترکیبی از Saw و اتاق‌های فرار است؛ بنابراین طرفداران هر یک از آن‌ها چیز‌های زیادی را در این فیلم سینمایی با ژانر اتاق فرار پیدا خواهند کرد.

Escape Room: Tournament of Champions (2021)

Escape Room Tournament of Champions (2021) در داستان کلی کار تحسین برانگیزی برای اضافه کردن لایه‌های جالب به شخصیت‌های بازگشته انجام می‌دهد. این فیلم سنمایی با سفر بازماندگان به نیویورک شروع می‌شود تا سازمانی را که پشت این بازی‌ها قرار دارد را بررسی کنند.

بازماندگان فریب خورده و وارد مجموعه جدیدی از اتاق‌های فرار به همراه بازماندگان بازی‌های دیگر می‌شوند. اتاق‌ها و پازل‌های جدید ممکن است جذابیت اتاق‌های فیلم اول را نداشته باشند، اما همچنان اکثر طرفداران فیلم اصلی را خوشحال خواهد کرد.

جمع‌ بندی

جاذبه‌های فیلم‌های سینمایی بازژانر اتاق فرار در دو دهه اخیر بسیار رایج شده و توجه بسیاری از فیلم سازان را به خود جلب کرده است؛ از همین رو فیلم‌های زیادی با این ژانر در دنیا ساخته شده و اکنون ژانر اتاق فرار طرفداران خاص خود را دارد.

ما در این مطلب سعی کردیم که لیستی از بهترین فیلم‌های سینمایی ژانر اتاق فرار را به شما معرفی کنیم و‌ امیدوارم که برای شما سودمند بوده باشد. در آخر نیز می‌توانید با مراجعه به سایت اسکیپ رومیست از دیگر مطالب و نکات لازم در هنگام انجام بازی‌های اتاق فرار مطلع و آگاه شوید.

نظر دهید