طراحی و ساخت اتاق فرار یک چالش جذاب و دوست داشتنی برای طراحان این بازی است. با اینکه این کار چالش جذابی است اما نیاز به تخصص و مهارت در این حوزه دارد و طراح باید با چالش‌ها و فراز و نشیب‌های مسیر طراحی آشنا باشد. برای اینکه بتوانید صفر تا صد یک اتاق فرار را بسازید باید شرایط و الزامات زیادی را در نظر داشته باشید و همچنین باید علاقه‌مند به معما، چالش و خلاقیت باشید.

طراحی و ساخت اتاق فرار

به طور کلی برای ساخت اتاق فرار باید 8 گام اصلی را طی کنید. تمام آن 8 گام، باید طبق یک ایده و برنامه‌ریزی منظم طی شود. اتاق فرار از آن دسته شغل‌هایی است که چالش و مشغله‌های فکری زیادی در مسیر ساخت آن وجود دارد و باید با تمام وجود، این چالش‌ها را پذیرفته و دوستش داشته باشید.

در ادامه به 8 مرحله اصلی طراحی و ساخت اتاق فرار اشاره می‌کنیم اما به این نکته توجه کنید که در هنگام راه‌اندازی اتاق فرار ممکن است در بین این مراحل جابه‌جایی‌هایی صورت گیرد که دلیل اصلی آن طی کردن خط فکری است که سازندگان اتاق فرار دنبال می‌کنند. با این حال، مسیر را تا انتها طی کنید و با چالش‌های آن، کنار نکشید.

مراحل طراحی و ساخت اتاق فرار

برای طراحی، ساخت و راه‌اندازی اتاق فرار، ابتدا باید به بازی اتاق فرار و طراحی آن علاقه داشته باشید؛ علاقه داشتن به معما، بازی، هیجان، تفریح و همچنین سخت کوشی فراوان، تنها ناجی و دلیلی برای ادامه در این مسیر است.

مشاهده و دریافت اطلاعات بیشتر در رابطه با اتاق فرارهای مجموعه اسکیپ رومیست

گام اول: فضا و محل اتاق فرار

ابتدا بهتر است به دنبال یک محیط معین برای بازی خود باشید. متراژ، دسترسی و نوع ملک بسیار در این مسیر، حائز اهمیت است. محل اتاق فرار تاثیر مستقیمی بر سناریو شما دارد؛ مقدار نور، متراژ، تعداد اتاق‌ها و به طور کلی مقدار فضایی که به آن دسترسی دارید می‌تواند تغییراتی اساسی در مسیر شما ایجاد کند و به طور کلی سناریو و روال کار شما را عوض کند.

گام دوم: تم و ژانر بازی اتاق فرار

برای ایده گرفتن برای انتخاب ژانر می‌توانید به آمار بازی‌های اتاق فرار مراجعه کنید از محبوب‌ترین ژانرها و تم‌ها این بازی مطلع شوید. در ایران، ژانر ترسناک، نسبت به سایر ژانرهای این بازی، محبوبیت بیشتری دارد. اگر شما طبق میزان محبوبیت ژانر ترسناک در ایران، تصمیم گرفتید تا از این ژانر در بازی خود استفاده کنید، نباید از جوانب دیگر این موضوع غافل شوید. باید بدانید که آیا که قصد دارید این بازی، همراه با هیجان باشد برای بازیکنان باشید و یا قرار است با یک بازی مأیوس کننده روبرو باشند که حس غم و اضطراب را به مخاطب منتقل کند.

گام سوم: طراحی سناریو

بدون شک طراحی سناریو از مهم‌ترین مراحل ساخت اتاق فرار است، طرفداران اتاق فرار، در اوقات فراغت خود به اتاق فرار می‌روند و مشغول به بازی و حل کردن معما می‌شوند. آن‌ها اغلب به دنبال تجربه‌های جدید می‌گردند. شما به عنوان طراح بازی اتاق فرار باید بدانید که با افراد خلاق و باهوشی سر و کار دارید. با این دیدگاه باید در ساخت اتاق فرار، دقت و ظرافت بیشتری به موضوعات نگاه کرد تا یک تجربه نو، برای بازیکنان ساخت.

طراحی سناریو

برای طراحی سناریو شما احتیاج به یک تیم مسلط و توانا دارید. این تیم باید کاملا با روند بازی و همچنین مخاطبین آن آشنا باشد تا بتواند متناسب با نیاز و علاقه مخاطبان سناریو بازی را خلق کند؛ یکی از اصلی‌ترین تفاوت اتاق فرار با سافاری وحشت، سناریو آن است.

در نوشتن سناریو، حتما به محدویت فضا و زمان دقت کنید. گاهی ممکن است یک سناریو بازی بسیار جذاب و خلاقانه به ذهن شما برسد، اما باید توجه کنید که آیا سناریوی شما در بازه زمانی اتاق فرار شما می‌گنجد یا خیر. زمانی که اولین پیش‌نویس سناریو خود را نوشتید، دست از کار نکشید چرا که این گام تازه اول راه است و تا اجرا باید راه را ادامه دهید.

باید بارها سناریو خودتان را بخوانید، آن را در تیم ساخت اتاق فرار خود بازخوانی کنید آن را بررسی و بازنویسی کنید، تغییر دهید تا به یک متن منسجم و قابل اجرا برسید. حتی می‌توانید آن متن را به طور آزمایشی برای گروهی اجرا کنید تا ایرادات متن را بهتر بیابید.

گام چهارم: طراحی معما

در گام چهارم به یکی دیگر از اصلی‌ترین مراحل طراحی اتاق فرار می‌رسیم و آن مرحله طراحی معما است. بسیاری از افراد اتاق فرار را با حل معما و چالش می‌شناسند و برای تمرین مغز به اتاق فرار مراجعه می‌کنند. سناریو و معمای شما باید با هم ارتباط مستقیم داشته باشند.

مخاطب پس از اینکه وارد اتاق فرار می‌شود با سناریو و داستان بازی آشنا می‌شود و برای عبور از هر قسمت باید معماهای پیش رو را حل کند اگر بین معماها و سناریو بازی ارتباط برقرار نباشد بازی دچار دوگانگی و از هم پاشیدگی می‌شود. در واقع سناریو شما مثل نخ تسبیح است و هر معما، دونه‌ی تسبیح! سناریو باید به طور مرتبت و منظم این معماها را به هم مربوط سازد.

در هنگام طراحی معما، باید چند مورد را بررسی کنید:

  • سرنخ

برای انتخاب سرنخ‌ها باید طبق سناریو بازی به پیش روید تا متناسب با سناریو اطلاعاتی را در اختیار بازیکنان قرار دهید. برای سرنخ‌ها که در اختیار مخاطب قرار می‌گیرند وقت بگذارید تا علاوه بر چالش برانگیز بودن، ذهن مخاطب را از معما پرت نکند و باعث گمراهی نشود.

با توجه به سناریو بازی می‌توانید از: صدا، تکه‌ای از کاغذ، دکور اتاق، نوشته‌ای رو دیوار، ساعت و … استفاده کنید.

  • قفل‌ها

قفل‌هایی که در اتاق فرار وجود دارند معمولا با حل معماها باز می‌شوند، پس وجود قفل در اتاق فرار نقش مهم و اساسی دارد.

پس از طراحی معماها، نیاز است بارها و بارها تست و بررسی شوند تا اگر عیب و ایراداتی در آن‌ها نهفته است آشکار شود.

گام پنجم: طراحی روند بازی

در این قسمت از ایده تا ساخت اتاق فرار نکات مهمی دخیل است که باعث می‌شود تا روند بازی به درستی طی شود. اتاق فرار، یک بازی گروهی است که هر کنش یک واکنشی در پی دارد، بنابراین باید بازی را به صورتی پیش برد که در مقابل حرکات بازیکنان، جوابی دریافت کنند.
نکته مهم که در این مورد مطرح است:

اهداف مشخص و قابل فهم

بازیکنان باید در طول بازی در جریان اهداف قرار گیرند و مطلع باشند که در هر قسمت از بازی باید چه کاری را به اتمام برسانند و یا چه ماموریتی در پیش دارند.

گام ششم: آموزش کارکنان

اگر مراحل قبل را توانستید پشت سر بگذارید، حالا وقت آموزش دادن به کارکنان و یا اکتور بازی است. آکتور باید فردی بسیار پویا و فعال باشد همچنین بتواند در ساعت‌های مختلف یک نقش ثابت را بازی کند.بهتر است قبل از هر چیز نقش و وظایف مختص به اکتور را مشخص کنید و تمامی نکات را با او در میان بگذارید.

آموزش کارکنان

گیم مستر نیر فردی است که بازکنان پس از ورود به مجموعه با آن ملاقات می‌کنند. گیم مستر باید تسلط کامل به داستان بازی داشته باشد و همچنین بتواند با تیم ارتباط برقرار کند و روند بازی را به خوبی منتقل کند.

گام هفتم: تست اتاق فرار

پس از طی کردن هر 6 مرحله، بهتر است به مدت چند هفته، اتاق فرار را تست کنید. تست به این معنی است که از دوستان خود، مجموعه داران دیگر و … دعوت کنید تا در بازی شرکت کنند.

شرکت در بازی در هفته‌های اول به صورت آزمایشی به شما کمک می‌کند تا ایرادات و مشکلاتی که در بازی وجود دارد را برطرف کنید.

گاهی ممکن است در هنگام طراحی بازی آن‌قدر محو بازی شوید که از عیب و ایرادات به وجود آمده چشم‌پوشی کنید، بازی‌های آزمایشی کمک می‌کند تا متوجه ایرادات شوید و آن‌ها را تصحیح کنید.

گام هشتم: تبلیغات و معرفی اتاق فرار

پس از اتمام طراحی و ساخت بازی و انجام بازی به صورت آزمایشی و رفع ایرادات آن، وقتش رسیده که شرایط را برای مراجعه باقی افراد فراهم کنید، یکی از اصلی‌ترین روش‌ها تبلیغات است تا علاقه‌مندان به بازی‌های اتاق فرار از حضور بازی شما مطلع شوند. همچنین می‌توانید از دیگر مجموعه‌دارها بخواهید تا به مشتری‌های خود تبلیغات اتاق فرار شما را کنند و یا در سایت‌های مختلف تبلیغ بازی خود را انجام دهید.

برای رزرو اتاق فرار در مجموعه اسکیپ رومیست واقع در تهرانپارس به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.