تاریخچه اتاق فرار

 

حتما شما هم مثل سایر علاقمندان به بازی‌های مختلف اتاق فرار، مشتاقید که در مورد این بازی محبوب و پرطرفدار، بیشتر بدانید و در خصوص تاریخچه اتاق فرار اطلاعات کافی کسب کنید. یکی از مطالبی که می‌تواند برای شما جذاب باشد، این است که بدانید این بازی از کجا آمده و چه کسی این بازی را اختراع کرده است. در واقع اغلب منابع، سال 2007 را سال تولید بازی اتاق فرار می‌دانند، اما چیزی که ما می‌دانیم، این بازی ریشه‌های تاریخی‌تری هم در یونان باستان دارد. در ادامه بیشتر به تاریخچه اتاق فرار می‌پردازیم.

هزارتوهای یونان باستان

برای بیان تاریخچه اتاق فرار میتوان به افسانه‌ها هم نگاهی انداخت. در افسانه‌های باستانی یونان آمده است که دخمه‌ی هزارتوی پرپیچ و خم برای به دام انداختن مینیوتور (هیولایی با سر گاو و بدن انسان) و ارواح شیطانی ساخته می‌شد. فرمانروا و حامی شهر آتن، تسئوس، وظیفه داشت وارد این راه هزارتو بشود، مینیوتور را بکشد و سپس از هزارتو خارج شود تا خود را به واقعیت بازگرداند. اسطوره‌ها در واقع کهن‌الگوهایی هستند که به میل انسان برای پیدا کردن جواب، از بین بردن ترس و … اشاره می‌کنند و با موفقیت در انجام این ماموریت‌ها به واقعیت برگشته و زندگی خود و مردم را غنی‌تر می‌کنند. این مازها یا راه‌های پرپیچ و خم در مناطق دیگر نظیر مصر، ایتالیا، روسیه، انگلیس و در بین بومیان آمریکایی مشهور هستند و هرساله مراسمی در یونان برای خروج از آن‌ها وجود دارد و مردم آن‌‌ را جشن می‌گیرند.

باغ‌‌های پر‌پیچ‌ و خم انگلستان

تاریخچه اتاق فرار برای شرکت کنندگان آن در سنین و سده مختلف جذابیت بسیاری دارد. نسل بعدی مازها در باغ‌های انگلستان قابل مشاهده است. در سده‌ی ۱۶ بعد از میلاد، انگلیسی‌ها باغ‌هایی که حصارهایی شبیه به هزارتو از گیاهانی مانند شمشاد داشتند را برای انجام این نوع بازی آماده می‌کردند. این مراسم برای خاندان سلطنتی و مهمان‌های آن‌ها بود. این چالش برای شرکت‌کنندگان جذاب بود و به عنوان سرگرمی از آن لذت می‌بردند.

بازی ویدئویی اتاق فرار Crimson Room

در تاریخچه اتاق فرار میتوان به بازی های مربوطه و غیر فیزیکی هم اشاره کرد. بازی‌های ویدیویی تحولی دیگر و گذر از دوران مازهای فرار بود! در سال ۱۹۸۸ بازی ویدئویی Behind Closed Doors که توسط جان ویلسون (John Wilson) در سال ۱۹۸۸ طراحی شد، برای گیمرها، چالش اتاق فرار را به کنسول‌های بازیشان برد. ژانر بازی‌های «فرار از اتاق» با انتشار بازی کریمسون روم (Crimson Room) در سال ۲۰۰۴ محبوب شد. این بازی ساخته یتوشیمیتسوتاکاگی (Toshimitsu Takagi) بود و در کشور ژاپن ساخته شد.

Crimson Room

 

Crimson Room

اتاق کریمسون تا حد قابل توجهی به خاطر رشد دسترسی به اینترنت محبوبیت و شهرت پیدا کرد. این بازی هنوز هم در بسیاری از وبسایت‌های ارائه کننده بازی‌های کامپیوتری و سرگرمی‌ها در دسترس است، و مثالی است از هزاران بازی اتاق فرار ویدئویی که مثل اتاق کریمسون، بیشترشان با یک مقدمه‌ی متنی شروع می‌شوند. بعضی اوقات هم به دلیل اینکه از ژاپنی به انگلیسی ترجمه شده‌اند گیج‌کننده به نظر می‌رسند. اغلب این بازی‌ها با راوی اول شخص روایت می‌شوند. جو بازی بیشتر به خاطر موسیقی‌ای که دارد، پیاده کردن قاعده‌های مینیمالیستی و درگیر نبودن سایر افراد (عدم اجرای تیمی) حسی شبیه به حس تنهایی را به بازیکن القا می‌کند.

کریسمون روم نسخه دی‌کید (Crimson Room: Decade) نسخه سه‌بُعدی (Adventure, First-Person, 3D) با روندی معمایی، از بازی‌های کامپیوتری با ژانر اتاق فرار هستند. شخصیت اصلی و قابل کنترل بازی، کارآگاهی به نام Jean-Jacques Gordot است. گوردوت طی حوادثی مرموز خود را در یک اتاق زرشکی رنگ گرفتار و محبوس می‌یابد. دلیل وجود کارآگاه در این اتاق به روشنی معلوم نیست و گمان می‌رود که پیش‌تر نیز به این مکان آمده و یا شاید برای مقاصد تجسس و تحقیق به اتاق مزبور آمده باشد. برای خروج از این مخمصه، باید هر چیزی که در اتاق وجود دارد را بررسی کرده و به طور کلی از هر چیزی که در اختیار بازیکن است، استفاده کند.

گسترش اتاق فرار از کامپیوتر تا جهان واقعیت

تاریخچه اتاق فرار در کشور ژاپن به این صورت است که در سال 2007 در کیوتوی ژاپن شرکت ریل اسکیپ گیم توسط تاکائو کاتوی 35 ساله راه‌اندازی شد. این شرکت به عنوان اولین شرکتی است که به طور رسمی فعالیت خود را در زمینه طراحی و ایجاد اتاق‌های فرار شروع کرد. یکی از دوستان تاکائو کاتو از طرفداران بازی کریسمون روم بود و همین باعث شد جرقه‌ای در ذهن تاکائو کاتو بخورد تا این بازی را به صورت واقعی راه‌اندازی کند. در سال 2011 بازی اتاق فرار پای به فراتر از مرزهای ژاپن گذاشت و در سنگاپور ظاهر شد. تعداد اتاق های فرار موجود در سنگاپور تا سال 2015 بالغ بر 50 اتاق با موضوعات متفاوت رسید.

اتاق فرار مجموعه اسکیپ رومیست

کائوزو ایواتا که از دوستان تاکائو کاتو بود، فعالیت شرکت ریل اسکیپ را به ایالات متحده آمریکا منتقل نمود و با همان نام ریل اسکیپ در سال 2012 در آمریکا فعالیت خود را گسترش داد، در همین سال مجموعه‌ای مجزا از مجموعه‌های پیشین تحت عنوان پازل شکسته توسط نیت مارتین، اولین شرکت رسمی در زمینه طراحی و ایجاد اتاق‌های فرار در آمریکا راه‌اندازی شد که تجربه‌های پیشین آن عمدتا بر اساس استانداردهای ژاپنی‌ها طراحی می‌گشت. بنابراین کشور ژاپن نقش پررنگی در تاریخچه اتاق فرار دارد.

اتاق فرار در ایران

گرچه تاریخچه اتاق فرار به ایران را می‌توان از سال 1395 دانست، ولی پیش از آن نیز مسابقات تلویزیونی همچون راز سیب که الگویی از The Crystal Maze بود و به مجری‌گری فرهاد جم و مهسا محجور در سال 1374 در شبکه 3 سیما پخش می‌شد نیز به عنوان نمونه‌ای از بازی‌های معمایی در تاریخچه اتاق فرار قرار می‌گیرد. از سال 1395 که بازی اتاق فرار (اسکیپ روم) به صورت بازی با مخاطب عمومی ایجاد شد تا سال 1397 اتاق فرارهای زیادی در ایران راه‌اندازی شد و نوآوری‌های زیادی در این بازی صورت گرفت، از جمله ژانرهایی که در این اتاق‌ها می‌توان مشاهده نمود ژانرهای معمایی، پلیسی، ماجراجویی، نجات، ترسناک، جنایی، فانتزی، تاریخی، سیاسی، تخیلی، کارآگاهی و فرار از زندان است.

برای رزرو اتاق فرار در مجموعه اسکیپ رومیست واقع در تهرانپارس به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.