اتاق فرار و انواع آن

حتما شما هم به دیدن فیلم‌های پلیسی علاقه دارید. در خیلی از این فیلم‌ها، قهرمان داستان، از دست پلیس یا تبهکاران فرار می‌کند و شرایط عجیبی رو تجربه می‌کند. گاهی با سرعت عمل و گاهی با استفاده از هوش و ذکاوت، خودش را از این شرایط بحرانی خارج می‌کند. خیلی از ما علاقه داریم تا بدونیم اگر ما جای قهرمانان این فیلم‌ها بودیم، چطور می‌توانستیم از پس این چالش‌ها بر بیاییم؟ اگر شما هم دوست دارید تا این شرایط را تجربه کنید، حتما به اتاق فرار سر بزنید!

اتاق فرار و نحوه انجام بازی

اتاق فرار یک بازی ماجراجویی است که در آن افراد حاضر در بازی، مجموعه‌ای از پازل‌ها و معماها را با استفاده از سرنخ‌ها، راهنمایی‌ها و با استراتژی‌‍‌های مشخص حل می‌کنند تا به اهداف دست یابند. اتاق فرار در واقع از بازی‌های کامپیوتری الهام گرفته شده است. اتاق فرار یک بازی ماجراجویانه به سبک زندگی واقعی است که در آن گروهی از بازیکنان، یک ماجرا و سناریو تعیین شده توسط صاحبان اتاق فرار را دنبال می‌کنند. در اتاق فرار شما در یک مخمصه قرار گرفته اید و باید با استفاده از سرنخ‌ها، نکات و استراتژی‌های مشخص برای حل مسائل و دستیابی به اهداف خود، یک سری از پازل‌ها و معماها را حل ‌کنید. شما در محدودیت زمانی مشخص برای یافتن پاسخ معماها و سرنخ‌هایی که داخل اتاق پنهان شده‌اند، با هم تیمی‌هایتان تلاش می‌کنید. اتاق‌های فرار از بازی‌های ویدئویی «فرار از اتاق» الهام گرفته شده ‌است.

در اتاق فرار شما نقش خاصی را در سناریویی مشخص بر عهده می‌گیرید و باید تا قبل از پایان زمان معین، به هدف خود دست پیدا کنید. این اتاق‌های فرار، سناریوهای مختلفی دارند و هر ژانر، هوادارن خاص خود را دارد. تعدادی از این سناریوها مثل دزدان دریایی، آدم‌ربایی، گروگان‌گیری، شکار گنج، زندان‌ها، زامبی‌ها، آزمایشگاه‌های علمی و خانه‌های خالی از سکنه در بسیاری از کشورها مشترک هستند. معمولا تعداد افرادی که در این بازی‌ها شما را همراهی خواهند کرد و عضو تیم شما هستند، بین 4 تا 8 نفر است که با توجه به سناریو تعداد افراد نیز متفاوت است. قبل از شرکت در بازی اتاق فرار، باید به ویژگی‌های سناریو و توانایی‌های مورد نیاز برای حل معماها و رسیدن به هدف آن‌ توجه کنید. برخی از سناریوها به کار تیمی بیشتری نیاز دارند و برخی دیگر نیز نیازمند به هوش بیشتری هستند. البته بازی‌هایی که به فعالیت بدنی و دویدن نیاز داشته باشند هم وجود دارند. به طور کلی اغلب این بازی‌ها بسیار دلهره‌آور و هیجان‌انگیز هستند که بدون شک شرکت در آن‌ها، خاطره فوق العاده‌ای را برای شما و هم تیمی‌هایتان می‌سازد.

زمان بازی اتاق فرار

مدت زمان اجرای هر سناریو تقریبا 1 ساعت و نیم است و باید در زمان‌بندی مشخص و مناسب حرکت کنید تا بازی را به موقع به اتمام برسانید و به هدف سناریو دست پیدا کنید. 15 دقیقه قبل از شروع بازی در محل بازی حاضر باشید تا مسئولین اتاق فرار، شمارا در جریان کامل سناریو بازی قرار دهند. وقتی وارد محل بازی می‌شوید، به دنبال نشانه‌ها و معماها باشید تا در مدت زمان مشخص با موفقیت از بازی خارج شوید. از پازل‌ها و معماهای اتاق فرار یا اسکیپ روم می‌توانیم به شمارش و ریاضی، پیدا کردن اشیای پنهان، کار تیمی، استفاده از چیزی به طرز غیرمعمول، چیزی که باید در اتاق پیدا کنید، شناسایی راهنمایی‌ها، پیدا کردن رمز و کد، مونتاژ یک وسیله، جستجو برای اشیای موجود در تصویر و… اشاره کنیم.

شما به عنوان یکی از بازیکنان در اتاق فرار، در دنیایی غوطه‌ور می‌شوید که برای اجرای ماموریت خود و فرار از اتاق، باید شخصیت‌ها، شرایط و موقعیت‌ها را به خوبی مجسم کنید. اگر چه اتاق فرار یک پدیده سرگرم کننده است، اما از آن به منظور تمرین و تیم‌سازی برای شرکت‌ها و گروه‌های حرفه‌ای دیگر نیز استفاده می‌شود. اتاق فرار به افراد کمک می‌کند تا مهارت ارتباط و اعتماد و همکاری را در خودشان تقویت کنند.

تاریخچه اتاق فرار

در سال ۲۰۰۶ در کالیفرنیا، برای اولین بار با ایده یک جوان ژاپنی، یک بازی به نام «تکه نارنجی» معرفی و اجرا شد. طراح این بازی که یک دانشجوی ژاپنی به نام تاکائو کاتو بود، وقتی دید دوستش در حال انجام بازی ویدئویی فرار از اتاق است، ایده اولیه ساختن ورژن واقعی آن به سرش زد و اولین اتاق فرار شهر سیلیکون‌ولی را در سال ۲۰۰۷ طراحی کرد.

اتاق فرار مجموعه اسکیپ رومیست

 

اسکیپ روم یا اتاق فرار

این اتاق‌های فرار به صورت موقت در مکان‌های تفریحی برگزار می‌شدند و سبک بازی این طور بود که طراحان اشیا و راهنمایی‌های لازم را در گوشه و کنار پنهان می‌کردند و بازیکنان با پیدا کردن آنها باید از آن محیط خارج می‌شدند. بازی «تکه نارنجی» که امروزه به اتاق فرار شناخته می‌شود، از همان روزهای اول، مخاطبان زیادی داشت و بلیط‌های آن‌ها به سرعت فروخته می‌شد.

بازی اتاق فرار به طور کلی از 4 بخش تشکیل می‌شود:

1.سناریو

بدون شک سناریو، یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی اتاق فرار است. بدیهی است که اگر یک سناریو به بهترین شکل ممکن طراحی شده باشد، قطعا بازی لذت‌بخش‌تری را تجربه می‌کنید. سناریوها در ژانرهای مختلف نظیر جنایی، ترسناک، فانتزی، معمایی و کارآگاهی نوشته می‌شوند که شما می‌توانید قبل از بازی ژانر مورد علاقه خود را انتخاب کنید.

2. محیط بازی

طراحی محیط بازی نیز بسیار مهم است و هر چقدر محیط بازی حرفه‌ای‌تر طراحی شده باشد، ترس، رمز و راز و هیجان بیشتری را تجربه خواهد کرد. همچنین حل معماهایی که باید در یک محیط بازی کاملا حرفه‌ای حل شوند، دشوارتر و چالش برانگیزتر خواهند بود. مخصوصا در اتاق‌ فرار ترسناک، جلوه‌های ویژه می‌توانند حس ترس و وحشت بسیار زیادی را برای شما به وجود آورند. در یک محیط بازی حرفه‌ای، تمامی اشیا و صداها می‌توانند یک نشانه برای حل معماها باشند. مثلا در یک اتاق فرار حرفه‌ای ممکن است شما بتوانید با گوش دادن به صدای یک جسم رمز اتاقی را بیابید.

3. تیم بازیکنان

همان‌طور که می‌دانید این بازی به صورت گروهی اجرا می‌شود و شما نمی‌توانید به تنهایی بازی کنید. در این بازی لازم است تمامی اعضای گروه با یکدیگر تعامل و همکاری داشته باشند تا معما را به بهترین شکل ممکن حل کنند. هر کسی از زاویه دید خودش به موضوعات نگاه می‌کند و همین تفاوت نگاه‌ها می‌تواند به تیم کمک کند تا زودتر به پاسخ معماها برسید. سعی نکنید کسی را که به بازی علاقه ندارد به اجبار وارد بازی کنید، زیرا بدون شک در این صورت از لذت و هیجان بازی کاسته خواهد شد.

4. اپراتور بازی

اپراتور بازی اتاق فرار نقش ترساندن شما را بر عهده دارد. او کسی است که از دور بر روی بازی شما تسلط کامل دارد و بر آن نظارت می‌کند. به عنوان مثال اپراتور می‌تواند در هنگام ورود به اتاق با استفاده از دستگاه مه‌ساز فضای رعب‌آور ایجاد کند و یا در بخشی از بازی صدای ترسناک پخش کند. به علاوه شما می‌توانید در صورت بروز مشکل در حین بازی با اپراتور تماس بگیرید. در بازی‌های معمایی، اپراتور بازی به شما کمک می‌کند تا سریع‌تر راه حل‌ها را پیدا کنید و به نتیجه برسید.

ژانرهای محبوب اتاق فرار

  • ژانر ترسناک

این ژانر، در ایران یکی از پرطرفدارترین ژانرهای موجود است. اگر قصد شرکت در اتاق فرار با سناریو ترسناک را دارید، باید آماده هر چیزی باشید. این ژانر برای افراد بالای 18 سال مناسب است و برای همه توصیه نمی‌شود. در این ژانر، از اشیا، صدا، فضاسازی و حتی افراد برای افزایش حس ترس در شما استفاده می‎‌شود.

  • ژانر دلهره‌آور

سناریوهای این ژانر، طوری طراحی شده‌ند‌انیرتسشیاند که حس ترس از اتفاقی که شاید در آینده رخ دهد را در شما ایجاد می‌کند. حس‌وحال آن با ژانر ترسناک کاملا متفاوت است. این ژانر برای افرادی مناسب است که نه تنها عاشق ترس و اضطراب هستند، بلکه حس ماجراجویی نیز در آن‌ها در سطح بالایی قرار دارد.

  • ژانر جنایی

اگر دوست دارید برای یک ساعت نقش کارآگاه و پلیس داشته باشید تا سر از داستان قتل دربیاورید، اتاق فرار با ژانر جنایی همان چیزی است که شما را به آرزویتان می‌رساند. در تمام بازی‌هایی که جنایی هستند، هدف پیدا کردن قاتل و حل معماهای متعدد در این مسیر است.

  • ژانر فانتزی

ژانر فانتزی یا کمدی باعث شادی و خنده‌تان خواهد شد. یکی از بهترین ژانرهای اتاق فرار برای رهایی از دغدغه‌های روزمره، ژانر کمدی است چون محیط بسیار شاد و پر از خنده را برایتان فراهم می‌کند.

  • ژانر ماجراجویی

یکی دیگر از ژانرهای اتاق فرار که با استقبال زیادی مواجه شده‌اند، ژانرهای ماجراجویی است. داستان اصلی این بازی‌ها پیدا کردن چیزی شبیه به گنج است که تنها راه رسیدن به آن، حل معماهای مختلف خواهد بود. اگر حس کنجکاوی بالایی دارید و به حل معما نیز علاقه‌مند هستید، ژانر ماجراجویی اتاق فرار با روحیات شما تناسب دارد.

چرا اتاق فرار

پیدا کردن هر سرنخ و حل هر معما، مثل بمب انرژی در بین هم تیمی‌هایتان منفجر می‌شود و انگیزه‌ای برای ادامه حل معماها به شما می‌دهد. همچنین باعث به ایجاد حس اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای در شما می‌شود.

از نکات مثبت بازی در اتاق فرار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هیجان ناشی از اکتشاف و حل معما
  • هیجان ناشی از بازی گروهی در کنار عزیزان
  • افزایش کیفیت و راندمان کار گروهی در بین گروه‌ها
  • افزایش حس از خودگذشتگی و عشق در بین همگروهیان
  • افزایش کیفیت تمرکز و دقت در بازیکنان
  • ایجاد مهارت برقراری ارتباط با دوستان

مراحل طراحی، ساخت و راه‌اندازی اتاق فرار

برخی از مخاطبان اتاق فرار با اولین حضور در این‌ بازی‌ها فکر می‌کنند که طراحی و ساخت اتاق فرار کار ساده و راحتی است، ولی چیزی که واقعیت دارد به میزان قابل توجهی با این باور متفاوت است. برای طراحی و اجرای یک اتاق فرار مطلوب باید ابتدا فضایی را متناسب با ژانر اتاق فرار مورد نظر، طراحی و آماده کرد، سپس با استفاده از فنون داستان‌نویسی و ایده‌پردازی، داستانی را در راستای ژانر مورد نظر خلق نمود، سپس زمان طراحی معماها فرا می‌رسد، مرحله طراحی معما همراه با مرحله‌ی اجرا، پیش می‌رود، در طراحی اتاق فرار می بایست معماها و اتفاقاتی که در طول بازی رخ می‌دهند، همگی در راستای داستان و ژانر بازی باشند و حضور تجهیزات و وسایل بلااستفاده و غیر قابل باور در محیط، تا حد زیادی از هیجان و جذابیت بازی می‌کاهد.

اتاق فرار

برای خلق یک معمای ایده‌آل ممکن است طراحان و سازندگان بازی مجبور شوند گاهی ماه ها زمان و هزینه صرف کنند تا معما قوام مورد نظر را بیابد و به درجه مطلوب برسد، در بسیاری از موارد به دلیل دشواری و پر هزینه بودن این مرحله، ممکن است اتاق مورد نظر پیش از راه اندازی تعطیل گردد.

مخاطبین اتاق فرار

طرفداران اتاق فرار بر خلاف تصور از قشر خاصی از جامعه نیستند و این بازی به عنوان یکی از اعتیادآورترین و پرطرفدارترین سرگرمی‌های جهان شناخته می‌شود که قادر است عموم افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. مخاطبین اصلی اتاق‌های فرار معمولا گروه‌های دوستانه هستند؛ اما در حال حاضر بازی اتاق فرار به مدارس و دانشگاه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ و مناسبت‌ها هم راه پیدا کرده است، البته با ساختاری متفاوت اما مرتبط.

سن بازیکنان اتاق فرار

مطمئن نیستیم که کسی آمار دقیقی داشته باشد؛ اما تجربه شگفت انگیز چندین ساله ما نشان داده که محدوده سنی شرکت‌کنندگان در بازی اتاق فرار از 8 سال هست تا 40 سال که محدودیت آن به سناریو و ژانر بازی نیز بستگی دارد. با توجه با آمار حدودی به دست آمده از مجموعه اتاق فرارهای موجود، درصد تخمینی شرکت‌کنندگان اتاق فرار در محدوده‌های سنی مختلف عبارت اند از:

  • ۱۴٪ کمتر از ۱۸ سال
  • ۲۰٪ از ۱۸ تا ۲۵ سال
  • ۲۷٪ از ۲۵ تا ۳۰ سال
  • ۲۴٪ از ۳۰ تا ۴۴ سال
  • ۱۵٪ بیشتر از ۴۵ سال

از آنجایی که بازی‌ها نیز مانند فیلم‌ها می‌توانند به نوبه خود تأثیرات منفی و حتی مخربی را بر مخاطبان خود داشته باشند، طراحان اتاق فرار نیز در مشخص کردن محدوده سنی با توجه به ژانر و سناریوی بازی به خصوص برای کودکان و نوجوانان دقت کافی را دارند و همیشه آن را یادآوری می‌کنند.

سخن پایانی

در این مقاله اطلاعات جامع و کاملی در پاسخ به سوال «اتاق فرار چیست؟» در اختیارتان قرار دادیم. اگر قصد دارید نقش ابر قهرمانان فیلم‌ها را در دنیای واقعی تجربه کنید و لحظات هیجان‌انگیزی را در کنار عزیزانتان برای خود رقم بزنید، اسکیپ روم یا اتاق فرار گزینه بسیار مناسبی برای شما است.

برای رزرو اتاق فرار در مجموعه اسکیپ رومیست واقع در تهرانپارس به صفحه اصلی سایت مراجعه نمایید.